Nils Petter Löfstedts biografi om industrifotografen Jean Hermanson är en estetiskt svindlande exposé över ett av våra största fotokonstnärskap och en rörande berättelse om arbetet, konsten och bildens betydelse.
Alla människor är vackra när de arbetar. När fotografen Jean Hermanson bläddrar igenom sina bilder från svenska industrier från 60- och 70-talet sammanfattar han också den estetik som gör hans bilder omöjliga att värja sig från. I sina avgörande ögonblick fångar han drömmar, stolthet, sorg och vemod med en respektfull medmänsklighet som på en och samma gång skildrar människoödet och den svenska industrihistorien.
Nils Petter Löfstedt har arbetat som Jean Hermansons assistent, men också dokumenterat hans arbete i mörkrummet. När Hermanson plötsligt gick bort i cancer 2012 lämnade han hundratusentals negativ efter sig. Nils Petter Löfstedt tar hand om arkivet, men tar också hand om det som Jean Hermanson beskrev som sitt livs stora misstag – att han inte tog namnet på de gjutare, smeder, fabriks- och hamnarbetare han fotograferade. I filmen om Jean Hermansons fotografiska livsverk skildrar Nils Petter Löfstedt dels en unik svensk fotokonstnär, men också Löfstedts eget arbete med att hitta de tjugoåriga industriarbetarna på bilderna som femtio år senare får se porträtten för första gången. Himlens mörkrum är en estetiskt svindlande och känslomässigt drabbande film om bildens betydelse, men det är också en berättelse om bortglömd svensk industri-era, och av de delar av den som fortfarande finns kvar.
Olle Agebro
